Mittlivligaliv

Alla inlägg under juli 2014

Av Sandra - 29 juli 2014 20:22

Fredagens minigolf i Malmö :)

Fint!

Sommarmat, färska majskolvar :)

Ja det är ju sällan bilder på mig eftersom det oftast är jag som är bakom kameran...
Så denna bjuder jag på...

Av Sandra - 28 juli 2014 20:38

De e så himla varm just nu...stackars kissekatten e helt utslagen, igår tog jag ut honom och borsta, borsta och ännu en gång...borsta...
Den stackarn är väl varm han med så vi fick ta av lite av kalufsen :)

Han har sin fontän och sen har vi satt ut lite små glas med vatten så imorse la jag lite isbitar i, även i fontänen...

Kl fem imorse såg det ut såhär...
Så jo, kissekatten får också ha lite is...

Av Sandra - 27 juli 2014 14:52

Har typ hunnit göra hälften av städningen idag...tvättstugan är helt klar iaf, nu avbröt jag eftersom jag höll på att smälta bort. Plus att sambon kom hem o då går det inte städa, kan inte koncentrera mig på de när han sitter o tittar på tv...

Så jag slutade, gick in o duscha, så just nu ligger jag på sängen med vår AC på högsta speed!

På tok för varmt för att göra nåt just nu, men all vår tvätt är iaf tvättad och uthängd på tork!

Kan tro denna är igång för fullt!!

Av Sandra - 26 juli 2014 14:14

Precis på väg hem från hallongården, massa mumsiga hallon med oss hem och en glass i magen :)
Kan verkligen rekommendera detta som e liten dagsutflykt.
100kr per kilo så vi betalade 180kr för 9 askar med jättefina och stora bär!

Av Sandra - 25 juli 2014 06:35

Plockade fullt med pensionärspoäng igår minsann!
Jag och två till var på bilbingo :) haha
Sjukt svårt i början, de va ju inte så att mm hade en bricka...Nänä, tre "block" sen två paus-spel och ett mindre avslutningsspel...

Inte fanken vann jag ändå...

Men de va skönt att komma ut och va lite social och inte bara sitta hemma vilket man lätt gör på vardagarna...brukar ju va så att när man kommer hem från jobb så blir de mat sen sätter man sig i soffan eller går o små plockar där hemma, sen har hela den kvällen gått....
Så ja, de kan jag helt klart göra fler gånger...
Även om jag inte vann...

Av Sandra - 22 juli 2014 21:21

Idag har jag varit lite testkanin...
Annika som gör mina fina naglar skulle öva lite på att göra en ögonfransförlängning :)
För min del så är det totalt ovant...tar nog ett tag till innan jag vänjer mig, men det blev riktigt snyggt!
Man ser lite piggar ut också!
Här har ni resultatet:

Av Sandra - 21 juli 2014 20:02

Första dagen på jobb efter semestern är avklarad...
Inga problem, jätteskönt att va tillbaka på jobb och få tillbaka alla sina rutiner igen, inte alls deppig för att semestern är slut...
Kom hem lite efter fyra så gjorde vi lite pizza och käka lite, sen la sig katten i fönstret och sov lite räv...
Själv la jag mig på soffan en liten stund och skulle bara vila liiiitegran...
Fem sekunder senare sov jag som en stock...vaknade kvart i åtta, halvt panikslagen, sambon vet jag inte ens var han e...
Men sprang in i duschen iaf o nu är det superspararna på tv sen kallar min bok som jag nästan glömt bort i allt semestrande...

Av Sandra - 19 juli 2014 17:52

Ja eftersom jag nu har båda så tänkte jag passa på att nämna lite för och nackdelar med dom här fontänerna...

Allting började med att jag stod och vela mellan dessa två...

Jag bestämde mig för Drinkwell, lite dyrare men ja, de e han värd, min kissekatt...
Hittade två ställen man kunde beställa den på, de första stället tog ca 1.400kr och det tyckte jag va på tok för dyrt...så jag letade upp det andra stället...dom skulle ha runt 700kr för den sen tillkom det frakt, fortfarande liiiite dyrt men drinkwell ska ju va bra på kvalitet så jag beställde den...
Eftersom Mini haft problem med sin lilla haka så skulle jag ha en i rostfritt eller keramik för att undvika fler problem för honom i framtiden...

Drinkwell fontänen får nog ett lite halvdåligt betyg faktiskt för den har väldigt mycket smådelar, saker som ska sättas ihop och som inte riktigt sitter som det ska, passformen kunde varit liite bättre, sen dessutom så måste man ha kolfilter i den som ska bytas kontinuerligt.
Här har ni en bild på alla delar utom kolfiltret..

De två rostfria delarna går in i diskmaskinen, vilket är jättebra men det tråkiga med rostfritt är kalkfläckarna, väldigt svårt att få bort kan jag säga...
Annars funktionsmässigt var jag väldigt nöjd med den, Mini va väl aningen mer skeptisk men matte hade rätt, den va rätt god att dricka ur, de tog några dagar innan han va kompis med den...
Väldigt tystgående, hörde aldrig något ljud från pumpen alls :) *tummen upp*
En annan sak som är väldigt bra är att den rymmer nästan 4 liter vatten, så man behövde aldrig oroa sig för att de skulle ta slut!
Man får olika munstycken till så man kan få olika antal strålar från fontänen, inget nödvändigt men lite småkul :)

Dock, så efter en månads användning så la jag märke till att en av gummipackningarna va väldigt torr och började spricka lite, så kontaktade nätbutiken där jag beställt fontänen och frågade om dom kunde skicka mig en ny eftersom jag bara haft den i en månad..

Nej, det kunde dom inte?!

Dom skulle kontakta leverantörer och klydda o ha sig, sen ville dom att jag skulle returnera hela fontänen, men dom hade ingen ny att ersätta mig med...

Dom gjorde allt väldigt komplicerat och jag blev väldigt missnöjd med servicen så där handlar jag aldrig igen!

Tanken var att jag skulle skicka tillbaka den fontänen så fort jag fick den nya..
Men har beslutat mig för att behålla båda ändå, orkar inte klydda med dom mer..


Den nya fontänen är en Lucky Kitty, gjord av keramik.
Lite billigare än den första fontänen men dyrast är inte alltid bäst har jag märkt ännu en gång...

Lucky Kitty bestod av två delar i keramik (som kan diskas i maskin precis som drinkwell) sen är det bara pumpen, en liten list av gummi mellan keramikdelarna och en kort slang...
Även denna fontän är väldigt tystgående, man hör inte ett ljud från den, riktigt positivt.

Så simpelt!

Det enda negativa med denna fontän är att det är svårt att hålla koll på vatten nivån, men man får tänka på att ha ett extra öga på den bara :)

Så ska jag rekommendera någon fontän så blir det helt klart Lucky Kitty!
Den finns att beställa här:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250923

Denna butiken kan jag verkligen rekommendera om ni brukar handla på nätet, dom har bra erbjudande, bra priser och snabb frakt.

Jag kopplade ihop den och installerade den lite provisoriskt i köket när jag fick hem den, Mini gick dit direkt o drack!
Det gjorde han inte med Drinkwell, så jag blev lite förvånad..
Sen provade han o stoppa ner tassen i vattnet o lite sånt kul, men han insåg snabbt att han blev blöt, då va de inte lika skoj...

Så en kort sammanfattning med plus och minus:

Drinkwell 360 Rostfri:
+ Tystgående
- För många delar
+ Stor vattentank
- Svår att rengöra från kalk utan att repa allt
+ Katten kommer åt vattnet även om det blir strömavbrott
+ Lätt att ha koll på vattennivå, har tydligt min/max på sidan
- Aningen för stor
- Kolfilter som måste köpas och bytas kontinuerligt

Lucky Kitty:
+ Tystgående
- Svårt att se vattennivån
+ Diskret
+ Lätt att rengöra
+ Få delar
+ Lätt att montera ihop
+ Inga filter som måste bytas konstant

Ett stort plus är ju att Mini drack DIREKT ur den, så fort den kom upp ur paketet :)


Innan jag köpte dessa så va jag osäker på om Mini skulle dricka överhuvudtaget, men de gick ju bra :)
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon med samma funderingar...

Ovido - Quiz & Flashcards